نویسنده کتاب مساجد شهر گرگان گفت: در زمان معصومین (ع)، از سرزمین گرگان و استرآباد، کسانی بودند که به امامان، علاقه داشتند، عشق به اهلبیت (ع) ریشه تاریخی در گرگان دارد.
محمد انصار ضمن تبریک عید سعید غدیر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» اظهار کرد: نزدیک به ۱۳۰ سال پیش، درباره اندیشههای شیعه و اشخاص مهم این مذهب، سخنهای نادرستی گفته شد، سه نفر از حوزه علمیه نجف، با نوشتن سه کتاب، پاسخ آن را دادند، اگر کسی، همین شبهه را نسبت به شیعیان گرگان و استرآباد داشته باشد، ما هم با استناد و ارجاع به دو تا از آن کتابها، پاسخ آن را خواهیم داد.
وی افزود: نخست، کتابی است که آن را آقابزرگ طهرانی با نام الذریعه الی تصانیف الشیعه نوشت که در آنجا، نام بیش از ۴۰۰ نویسنده گرگانی آمده است که هر کدامشان، یک یا چند اثر دارند، او نسخههای خطی آثار آنها را نام میبرد که امروزه در کتابخانههای داخل و خارج از کشور نگهداری میشوند.
انصار توضیح داد: کتاب دوم، شهدا الفضیله نام دارد که آن را علامه امینی در شرح حال شهدای شیعه نوشت که چهار نفرشان، اهل گرگان هستند. یکی از آنها، امیرسید شریف استرآبادی بود که در قرن دهم زندگی کرد. دوم، محمد مومن استرآبادی بود که در سال ۱۰۸۸ هجری، در آشوبهایی که در مکه روی داد، به شهادت رسید. سوم، سلطانحسین واعظ استرآبادی و چهارم ملارضا استرآبادی بودند که آنها پس از شهادت، به ترتیب در محلههای چهارشنبهای و سرچشمه گرگان به خاک سپرده شدند.
وی گفت: البته تعداد کسانی که از این سرزمین، در راه دفاع از شیعه به شهادت رسیدهاند، بیشتر از اینهاست و باید آن را در منابع دیگر بیابید. برای نمونه، بنابر کتاب ریاض العلما اثر میرزا عبدالله افندی، باید بگویم که مردی به نام عمادالدین استرآبادی (میرکلان) بر سر مسائل شیعه جنگ کرد تا اینکه به شهادت رسید.
نویسنده کتاب گلهای محراب گفت: نکتهای که باید بدانیم این است که در قرنهای اول، بیشتر مردم گرگان و استرآباد، اهلسنت بودهاند، اما این، به معنای نبود شیعیان نیست.
انصار تاکید کرد: ما برای گرایش مردم این سرزمین به مذهب شیعه در زمان امامان معصوم (قرن اول تا سوم) دلایلی داریم. نخست اینکه، در کتابهای رجالی از راویانی نام برده شده که اهل اینجا بودهاند. شیخ طوسی که سرور دانشمندان دینی است، در کتاب الرجال، از سه مرد جرجانی نام میبرد که از یاران امام صادق(ع) بودهاند.
وی ادامه داد: احمد بن محمد بن خالد برقی که از رجال شناسان برتر بوده و در دوران معصومین زندگی میکرد، از یاران امام صادق(ع) و امام جواد(ع) به نامهای عبدالحمید جرجانی و فتح بن یزید نام میبرد. قطعاً این بزرگواران نامبرده شده، در خانواده یا محیطی رشد کردهاند که شیعه بودهاند و این، روی افکار و رفتارشان تأثیر گذاشت.
این نویسنده گرگانی گفت: دوم اینکه، فرزندان و نوادگان اهل بیت، شاید به دلیل وجود امنیت فکری و رواج تفکر شیعه به این سرزمین مهاجرت کردهاند. نشانه سوم، سفر طی الارض امام عسکری(ع) به گرگان است زیرا که راوی حدیث، (جعفر بن شریف) به امام(ع) میگوید: انَ شیعتَکَ یَقرَأون عَلیکَ السلام یعنی شیعیان گرگان، به شما سلام میکنند.
انصار ادامه داد: اگر به همین جمله دقت کنید میبینید که راوی به امام گفته است شیعیان شما! اگر شیعیان میگفت، شامل همه مذاهب شیعه مانند علویان، زیدیه، اسماعیلیه و… میشد پس بخشی از مردم این سرزمین، شیعه دوازده امامی بودند.
وی گفت: نکته دیگر اینکه، محمد بن قاسم استرآبادی از دو نفر به نامهای یوسف بن محمد بن زیاد و علی بن محمد بن یسار، تفسیر امام عسکری (ع) را روایت کرده است خلاصه اینکه در زمان معصومین، از سرزمین گرگان و استرآباد، کسانی بودند که به امامان، علاقه داشتند و به محضر ایشان رسیدند.
انتهای خبر/
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد